5 užitočných fráz pre porozumenie v komunikácii (nie len s deťmi)

Komunikácia je téma tém. Všetci komunikujeme a zároveň odpovedáme na okolitú komunikáciu. Od toho „ako“ komunikujeme, sa odvíja mnoho osobných i pracovných vecí. Je to naša základná potreba komunikovať a porozumieť komunikácii iných. Napriek tomu, nás ju nikto vedome neučí.

Komunikácia je téma tém. Všetci komunikujeme a zároveň odpovedáme na okolitú komunikáciu.

Od toho „ako“ komunikujeme, sa odvíja mnoho osobných i pracovných vecí.

Je to naša základná potreba komunikovať a porozumieť komunikácii iných. Napriek tomu, nás ju nikto vedome neučí. Nenájdete ju ako predmet na školách a ak áno tak len veľmi výnimočne.

Z vlastnej skúsenosti viem, že vie byť čas od času veľmi užitočné vstúpiť si do seba a vyčistiť si naše komunikačné zrkadlá nielen s deťmi ale aj s partnermi, kolegami, priateľmi či rodinnými príslušníkmi.

Tu je inšpirácia na niekoľko pozitívnych zmien v komunikácii:

1. „Na čo potrebuješ pamätať keď…?“

Odložte frázu: „Buď opatrný…“

Príklad:

„Na čo potrebuješ pamätať keď

  • ideš do parku?“
  • začínaš nový projekt?“
  • príde svokra?“
  • ideš ráno do školy/práce?“

Vysvetlenie: Deti ale aj my dospelý často ignorujeme, ak nám niekto niečo dookola opakuje. Špeciálne, ak vlastne nevieme, čo sa od nás presne očakáva. Je vyskúšané a praxou overené  označiť čo špecificky požadujeme od dieťaťa, partnera, kolegu, podriadeného, aby sme mali želaný výsledok.

 

2. „Prosím rozprávaj tichšie!“

Odložte frázu: „Prestaň kričať!“ alebo „Buď ticho!“

Príklad:

„Prosím rozprávaj tichšie, šepkaj.“ (Hovorte to tichým hlasom.)

„Páči sa mi tvoj spev a potrebujem, aby si teraz išiel spievať do svojej izby.“

Vysvetlenie: Niektorí deti aj dospelí sú prirodzene hlasnejšieho prejavu. Ak majú problém hovoriť tichšie, je užitočné zvoliť vhodnejší priestor a zároveň ukázať prínosy a silu práce s hlasom. V spojitosti s očným kontaktom je to skutočne užitočná cesta ako dosiahnuť efektívnejšie počúvanie na oboch stranách.

 

3. „Zvládneš … sám alebo budeš potrebovať moju pomoc?“ alebo „Akú pomoc by si odo mňa potreboval?“

Odložte frázu: „Už som ti to povedala tri krát urob to!“ „Lebo som povedala!“

Príklad: „ Zvládneš si obuť topánky sám, alebo budeš potrebovať nejakú moju pomoc?“

„Pripravíš si … sám, alebo potrebuješ moju pomoc?“

„Akú pomoc by si v tomto projekte potreboval?“

Vysvetlenie: Ak máme príležitosť voľby, má to veľký vplyv na rozvoj kritického myslenia, budovania zodpovednosti voči rozhodnutiam a v oblasti preberania zodpovednosti za to, čo bude a ako to bude.

 

4. „Čo si sa naučil z tejto situácie?“

Odložte frázu: „No otrasné! Hanbi sa!“ „Mal si to urobiť lepšie!“ „To čo si urobil!“

Príklad: „Čo si sa naučil z tejto chyby, z tejto situácie?“ „Čo si sa naučil a čo urobíš nabudúce inak?“

Vysvetlenie: Zameranie pozornosti na pozitívnu zmenu v budúcnosti má podstatne väčší prínos ako poukazovanie na zle vykonanú vec či situáciu.

 

5. „Prosím­­­­­­­­­­­­­­­_________________.“

Odložte frázu: „Prestaň to robiť!“ alebo „Nerob to!“

Príklad: „Prosím hladkaj to zvieratko jemne!“

„Prosím ulož svoje topánky do zásuvky.“

„Prosím nechávaj spinky v krabičke na okne.“

Vysvetlenie: Skúste si uvedomiť ako komunikujeme s čašníkom alebo predavačmi. Hovoríme im čo chceme a ako to chceme. Nehovoríme „Ja nechcem kura!“ „Nenoste mi kávu!“ Negatívne orientovaná komunikácia neprináša výsledky, ktoré by sme chceli a vnáša do komunikácie chaos a neporozumenie. Skúste žiadať o to, čo chcete a ako to chcete a pozorujte zmenu.

Ak by ste mali záujem  viac popremýšľať o komunikácii vo vašom vzťahu, práci či o komunikácii s deťmi a osvojiť si nové návyky a zručnosti ktoré vedia veľa zmeniť neváhajte ma osloviť na stretnutie!

2x 0x