11 tipov pre lepšiu komunikáciu

„Najväčšou prekážkou komunikácie je ilúzia, že sme si rozumeli.“ George Bernard Shaw

Prečo je dobrá komunikácia dôležitá?

Komunikácia je základ. Základ v partnerskom vzťahu, v práci, doma, všade. Veľa nedorozumení má pôvod v nesprávnej komunikácií, keď sa dvaja ľudia nepochopia. Určite poznáte to aj vy, keď sa cítite nepochopení alebo ste si sto percent istý o svojej pravde. Ak chceme mať dobré vzťahy v živote, musíme sa naučiť správne komunikovať, počúvať toho druhého, byť empatický. Môžete tak predísť zbytočným hádkam a nedorozumeniam. Správna komunikácia je niekedy naozaj ťažká, hlavne keď druhá strana vám to vôbec nezľahčuje. Dôležité je však aby ste vy vytrvali, aby ste mali odstup, keď potrebujete.  Uvidíte, časom vás vaše okolie ocení, budú s vami radi rozprávať a zdieľať veľa informácií. Stanete sa dôveryhodným človekom s kým si ľudia radi pokecajú, určite aj vy poznáte niekoho vo vašom okolí s kým sa neradi stretávate, a keď náhodou hodíte reč, už len čakáte, kedy to končí.

Tu je zopár tipov ako na to, aby ste tá osoba nebola práve vy :) 

  • Informácie, ktoré počujete, vnímajte objektívne. Mnohí z nás si informácie, ktoré počujú hneď berú osobne, im zo svojho uhľa pohľadu..
  • Neselektujte - nepočúvajte len to, čo chcete počuť. Nie je to fér voči druhej strane a tiež nemusíte potom pochopiť vášho partnera.
  • Nenechajte vaše emócie a pocity, aby bránili racionálnym úsudkom. Často nás naše emócie ovplyvňujú v komunikácií, hlavne tie negatívne. Poznáte to, keď v hneve poviete aj to, čo nemyslíte. Ak ste veľmi nahnevaný alebo rozzúrený radšej prestaňte rozprávať, kým bude neskoro, ublížite človeku.
  • Vyjadrujte sa jasne, presne a zrozumiteľne. Pokiaľ sa vám zdá, že informácia by mohla byť interpretovaná zle, radšej ju vysvetlite, pokojne aj z viacerých uhlov. Dvakrát meraj, raz strihaj.
  • Počúvajte aktívne. Nebuďte ten, čo stále hovorí. Pestujte v sebe poslucháča, ktorý prijatým informáciám porozumie. Nehovorte viac, ako je nutné a udržiavajte očný kontakt. Ako povedal Frank Tyger: „Sluch je jeden z piatich zmyslov, ale počúvanie je umenie.“ 
  • Využívajte spätnú väzbu. Pýtajte sa, ako poslucháč, keď vám niečo nie je jasné a zároveň, ako rozprávač, uistite sa, že nevediete monológ.
  • Prispôsobte jazyk príjemcovi komunikácie.
  • Sledujte neverbálne signály tela, tzv. paralingvistické rečové prostriedky. Áno, mnohé z nich sa dajú aj naučiť ovládať. Niektoré však nie. Práve tie sú odrazom skutočného stavu mysle človeka, ktorý stojí oproti vám. Reč tela posudzujte komplexne, nedá sa čítať oddelene, len na základe určitých gest alebo prvkov.
  • Nerobte predčasné závery. Ani keď niekoho stretávate prvý krát ani po pätnásty krát. Najprv si vypočujte toho druhého, počkajte na detaily, pýtajte sa.
  • Partnera v komunikácii rešpektujte a buďte otvorení diskusii.
  • Pamätajte, pri komunikácii vzniká medzi ľuďmi spoločná zodpovednosť za výsledok a účinok komunikácie.
3x 0x