Ako predísť psychickej únave?

Prinášame vám niekoľko tipov, ktoré pomáhajú znížiť psychické vyčerpanie a vytvoriť si akčný plán pokoja vo svojom živote.

„Naša únava je často spôsobená nie skutkami, ale z obáv, frustrácie a závisti.“ DaleCarnegie /spisovateľ/

Aj neschopnosť jasne myslieť a vyjadriť svoje pocity sú spôsobené psychickou únavou, ktorá je veľakrát horšia ako fyzická únava. Vyčerpanosť môže byť dôsledkom rôznych okolností:

  • každodenný život,
  • práca,
  • stres,
  • konfliktné situácie,
  • nedostatok spánku,
  • nezdravé stravovanie,
  • robenie rozhodnutí a iné.

Stres a emócie vyvolané stresom spotrebujú veľké množstvo energie. Psychický stres môže dokonca viesť k stavu depresie. A to je už o dôvod viac, aby sa zabránilo následkom a pracovalo na prekonaní psychickej únavy. Mnohí sa pýtajú: Ako to mám urobiť? 

Tu je niekoľko tipov, ktoré pomáhajú znížiť psychické vyčerpanie a časom, keď sú implementované do pravidelného režimu, sa už stanú rutinou.

Zdravé stravovanie

Dôležitým spôsobom, ako si udržať energiu cez deň, je jesť pravidelne a zdravo. Aj nadváha spôsobuje vyčerpanie. Zdravá a vyvážená strava je veľmi dôležitým faktorom, pokiaľ ide o prevenciu psychickej únavy, pretože energia, ktorú poskytuje, dáva možnosť ukončiť deň úspešne a bez pocitu extrémnej psychickej únavy. A zbavenie sa kíl navyše dodá pocit spokojnosti a sebavedomia.

Vylúčenie kofeínu

Odborníci z The Royal College odporúčajú obmedziť až úplne vylúčiť kofeín. Je to náročný proces a vhodné je postupné vyraďovanie nápojov s obsahom kofeínu po dobu troch týždňov a dosiahnuť úplné vylúčenie do doby jedného mesiaca. Až tak je možné zistiť, či únava naďalej pretrváva.

Obmedzenie pitia alkoholu

Hoci niekoľko pohárov vína vo večerných hodinách pomôže zaspať, spánok je menej hlboký po požití alkoholu. Na druhý deň sa dostaví únava aj po spánku plných osem hodín. Ak sa obmedzí pitie alkoholu, spánok bude lepší a zvýši sa energia.

Pitný režim

Mierna dehydratácia takisto spôsobuje psychickú únavu. Dodržiavať pravidelný pitný režim je dôležité, zvlášť po fyzickej aktivite.

Pravidelné cvičenie

Cvičenie vedie k uvoľňovaniu endorfínov v mozgu, ktoré vyvolávajú pocity šťastia. Aj 15 minút chôdze denne stačí na doplnenie energie. Je dôležité začať s menším množstvom cvičení a vybudovať si fyzickú aktivitu postupne v priebehu týždňov a mesiacov. Pri športe, alebo akomkoľvek druhu fyzickej aktivity, sa mozog aktivuje, čo predchádza psychickej únave. Odporúča sa cvičiť denne aspoň po dobu jednej hodiny, a keď je cvičenie zároveň spojené s polhodinou prirodzeného slnečného svetla denne, pomáha to tiež eliminovať stres a zvýši hladinu ďalšej mozgovej látky serotonínu. Oživí sa telo aj myseľ.

Dostatok spánku

Psychická únava môže pokračovať bez ohľadu na to, koľko spánku pomôže osviežiť telo a myseľ. Je potrebné spánok aspoň sedem až osem hodín denne, aby bolo možné dosiahnuť poriadny odpočinok, predchádzať celkovej únave a získať novú energiu na začatie dňa s dostatkom vitality.

Čas pre seba

Dôležité je tiež nájsť si spôsob sebareflexie, či už meditáciou, alebo viesť si denník a vyjadriť tak myšlienky, plánovať dni voľna a robiť niektoré veci sám. Ako napríklad ísť na večeru do reštaurácie, do kina, do múzea alebo galérie, odísť na víkend, ísť robiť niečo, na čo nebol doteraz čas a vychutnať si pritom pokoj a ticho zo samoty. Myseľ sa oslobodí od problémov, čo znamená, že sa dočasne odpúta od tých vecí, ktoré spôsobujú najviac stresu.

Koučingový rozhovor

Koučing zahŕňa prácu s koučom. Ide o proces, ktorý podporí človeka v nájdení individuálnych riešení vhodných pre neho samotného, aj napríklad pri probléme s psychickou únavou. Otázkami je klient podnecovaný premýšľať, čo mu umožní nadobudnúť uvedomenie a súvislosti v danej vzniknutej situácii a zvýši sa tak jeho angažovanosť pracovať a zdokonaľovať sa, aby predišiel psychickej únave a jej následkom. Aktivuje sa tiež jeho vnútorná motivácia, ktorá mu to tiež uľahčí.

Dychové cvičenia

Jedna z prvých vecí, ktoré ľudia často robia, keď sú v napätí alebo strese, je zadržanie dychu alebo plytké dýchanie. Pri dýchaní nosom zhlboka sa začne napätie uvoľňovať. Účinnými technikami sú tiež dýchanie do brucha a postupná relaxácia.

Precvičovane mysle

Pre predchádzanie psychického vyčerpania a únavy je pre človeka potrebné stimulovať myseľ a pamäť. K tomu pomáhajú rôzne aktivity, ako čítanie kníh, novín, časopisov, lúštenie krížoviek a hlavolamov, spomínanie si na predošlé udalosti, predstavovanie si vecí, učenie sa nových vecí, zmena rutinných činností a nájdenie spôsobu, ako ich robiť inak.

Poriadok a dobré pracovné prostredie

Vhodné prostredie pri plnení každodenných úloh doma a v práci, obmedzuje pocit stresu. Rozvrh činností by nemal byť príliš dlhý a namáhavý, mal by obsahovať aj malé prestávky, ktoré sa dajú využiť na pohyb pri sedavých činnostiach. Tak si oddýchne a uvoľní sa myseľ. Mať neporiadok môže spôsobiť vyčerpanosť, pretože neustále pripomína úlohy, ktoré treba urobiť. Organizovanie a poriadok pomôže mať jasno vo veciach aj v mysli.

Počúvanie hudby

Počúvanie príjemnej hudby stimuluje mozog a zvyšuje ostražitosť.

Stretnutia s ostatnými

Sociálna angažovanosť má svoju moc. Sociálne médiá však nie sú to isté. Už unavený človek, ktorý si prezerá napríklad príspevky na Facebooku a vidí všetky zážitky a veci, ktoré iní robia, sa bude cítiť ešte horšie. Má pocit, že iným ľuďom sa dejú dobré veci, majú viac zábavy a potešenia v živote ako on. Namiesto toho je vhodnejšie stretávať sa a komunikovať so známymi a priateľmi osobne. Viesť s nimi rozhovory, ktoré sú potom vnímané pozitívne a radosť je zdieľaná. Smiechom sa zvyšuje frekvencia tepu a aktivujú sa svaly. Dochádza k pocitu šťastia a energie.

Žiť optimisticky

Pesimistické a negatívne myšlienky vyvolávajú smútok a spôsobujú veľmi extrémne poklesy nálady, čo môže dokonca viesť k mnohým ochoreniam. Avšak je možné tomu predísť uvedomením si tohto stavu a zmenou pohľadu na svet okolo seba, dosiahnuť zdravšie, šťastnejšie a pozitívnejšie myslenie.

Akčný plán na záver

Urobte si svoj vlastný plán cieľov. Toto sú len niektoré zo spôsobov, ktoré môžu pomôcť v boji proti psychickej únave. Každý z nás môže mať svoje metódy, ktoré mu pomáhajú oddychovať a nájsť pokoj vo svojom živote. Ihneď, ako ich začleníte do vášho dňa, začnete cítiť tú veľkú váhu, ktorú „zhodíte zo svojich ramien“ a než sa nazdáte, budete sa cítiť ako úplne nový človek!

3x 0x