Zvýšte si sebavedomie natrvalo

Obdobia nízkeho sebavedomia zažívame všetci. Či už počas náročných období, alebo po ťažkých životných situáciách, keď v našom živote dlhodobo niečo „nesedí“...

Sebavedomie sa skladá z dvoch hlavných zložiek: sebaúcty a dôvery vo vlastné schopnosti. Sebaúcta či sebaláska odzrkadľuje naše celkové hodnotenie seba samého. Je to úsudok o sebe samom a zároveň aj postoj k sebe samému. Sebaúcta zahŕňa presvedčenia o sebe samom, (napríklad "som schopný"), ako aj emócie, napríklad víťazstvo, beznádej, hrdosť či hanba.

Kanadský psychológ Albert Bandura zaviedol pojem self-efficacy, ktorý by sa dal voľne preložiť ako dôvera vo vlastné schopnosti. Ľudia s vysokou dôverou v seba samého sa neboja riskovať, ľahšie zvládajú vyššie ciele, sú vytrvalejší a celkovo odolnejší voči neúspechu. Naopak, ľudia s nízkou dôverou vo vlastné schopnosti majú tendenciu sa obviňovať, strácajú vieru v seba samého, pri prekážke sa ľahšie vzdajú. Žijú s pocitom beznádeje, stavajú sa do role obete, zameriavajú sa na pochybnosti.

Takže, ako si zvýšime sebavedomie natrvalo? Jedným z najefektívnejších spôsobov, ako to dosiahnuť, je pracovať na sebe a dosiahnuť nové ciele – teda budovaním vlastných schopností. Ak nízke sebavedomie znamená, že neveríme vo vlastné schopnosti, tak toto je spôsob, ako si dokázať opak a zvýšiť si sebavedomie a zároveň zažiť pocit hrdosti a dobre vykonanej práce.

Pripravte sa

Začať treba inventúrou aktuálneho stavu. Porozmýšľajte o tom, kde sa práve nachádzate, kam sa chcete dostať, nastavte si správny prístup k vašej nadchádzajúcej ceste za cieľom a sľúbte si, že za cieľom pôjdete a vydržíte. Pomôžu vám nasledovné aktivity:

  • Pozrite sa na to, čo všetko ste už dokázali: neporovnávajte sa s ostatnými, porovnajte svoje minulé a aktuálne ja
  • Urobte si zoznam vašich silných a slabých stránok: sústreďte sa najmä na tie silné stránky, ktoré vám pomôžu dosiahnuť cieľ
  • Porozmýšľajte o tom, čo je pre vás dôležité a kam sa chcete dostať: keď si stanovujete ciele, je veľmi dôležité, aby rezonovali s vašimi prioritami
  • Nastavte správne svoju myseľ: naučte sa ignorovať negatívne myšlienky a stavte na pozitívne. Každý deň si predstavujte, aké to bude, keď váš veľký cieľ dosiahnete.

Vydajte sa na cestu

Rozdeľte svoj cieľ na menšie ciele a začnite ich, kúsok po kúsku, napĺňať. Začnite s malými, ľahko dosiahnuteľnými cieľmi, ktorých dosiahnutie vo vás vyvolá dobrý pocit zo seba samého – takto si pomaly začínate zvyšovať sebavedomie. Ak na dosiahnutie cieľa potrebujete nejaké externé zdroje – veci či vedomosti – nebojte sa ich zaobstarať. Investujete predsa do kvality svojho života! Začnite jednoduchými, základnými úlohami a stanovte si dosiahnuteľné ciele. Nezabudnite na pozitívne myslenie, vizualizáciu vášho úspechu a oslávte každý pokrok, ktorý urobíte.

Zrýchlite a dosiahnite cieľ

Teraz, keď ste sa už vydali na cestu a darí sa vám postupne napĺňať čiastkové ciele, nebojte sa pridať tempo a vyjsť z vašej komfortnej zóny. Splnením cieľov si postupne zvyšujete vaše sebavedomie a už máte za sebou aj pár úspechov, na ktoré môžete byť hrdí. Tak naberte odvahu a dajte si o trochu odvážnejšie ciele a nebojte sa trochu väčších výziev. Vaše medzičasom nadobudnuté schopnosti a sebavedomie vám pomôžu pri ich naplnení a zrýchlia tak postup k vašemu hlavnému cieľu. A keď ho dosiahnete, začnete si seba samého viac vážiť a dôverovať si, že dokážete zdolať čokoľvek, čo si zaumienite!

2x 0x